اقتصاد خالق چیست (و چگونه می توانید به آن بپیوندید؟)


در اقتصاد امروز، توانایی خلاقیت بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ظهور «اقتصاد خالق» باعث شده است تا افراد دارای ایده‌های خلاقانه بتوانند آن‌ها را با جهان به اشتراک بگذارند و در ازای آن پول دریافت کنند.

اما اقتصاد خلاق دقیقاً چیست؟ و شاید مهمتر از همه، چرا باید در وهله اول به آن اهمیت دهید؟ و Web3 چه ربطی به آن دارد؟

ما به دنبال پاسخ به همه این سؤالات و موارد دیگر در اکتشاف امروز اقتصاد سازندگان و چگونگی بهره مندی از آن برای خود خواهیم بود.

اقتصاد خالق: شناسایی

اقتصاد خالق
منبع تصویر: ConvertKit/Unsplash

اقتصاد خلاق به سادگی این ایده است که افراد دارای ایده های خلاقانه می توانند برای کار خود دستمزد دریافت کنند. به طور خاص، این یک بخش اقتصادی به سرعت در حال رشد است که افراد را قادر می‌سازد تا از خروجی خلاقانه خود، اغلب در قالب محتوا، کسب درآمد کنند. محرک های اصلی آن پیشرفت فناوری و چشم انداز دائماً در حال تغییر اینترنت بود. و وب 3.0 راه‌های خلاقانه‌تری را برای ایجاد، اشتراک‌گذاری و کسب درآمد از کاری که انجام می‌دهید، امکان پذیر می‌سازد.

نکته جالب در مورد این توسعه این است که دنیای جدیدی از امکانات را برای امرار معاش با انجام کاری که بیشتر دوست دارید باز کرده است. و در حالی که بدون چالش نیست، پاداش‌های بالقوه عالی هستند. تصور کنید که ایده های خود را به یک کسب و کار کامل تبدیل کنید و روزهای خود را با دریافت دستمزد برای کارهایی که به رایگان انجام می دهید سپری کنید.

این در حال حاضر برای سازندگان محتوا در پلتفرم‌های مختلف، از یوتیوب تا اینستاگرام، یک واقعیت است. اما با وعده Web3 قابل دوام تر شده است.

Web3 چیست؟

Web3 که به عنوان نسل سوم اینترنت نیز شناخته می شود، تغییری به سمت یک مدل توزیع شده غیرمتمرکزتر است. Web2.0 که نشان دهنده ظهور محتوای تولید شده توسط کاربر بود، قدرت انتشار را در دستان همه قرار داد. با این حال، کنترل آن را نیز به دست چند بازیکن بزرگ می سپارد و درآمدزایی می کند.

Web3 آماده است تا همه اینها را تغییر دهد. این مبتنی بر فناوری بلاک چین است – که به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین قدرت می دهد – و در عین حال امنیت و حریم خصوصی بهتری را در اختیار کاربران قرار می دهد تا کنترل بیشتری بر داده های خود داشته باشند. علاوه بر این، Web3 به سازندگان کنترل بی‌سابقه‌ای بر محتوای آنها و همچنین فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد از آن می‌دهد.

طرح بلاک چین
منبع تصویر: GuerrillaBuzz Crypto PR/Unsplash

این می تواند به شکل پاداش های رمزی، پرداخت های خرد یا حتی طرح های سرمایه گذاری جمعی باشد. با Creator Coins، سازندگان می توانند به طرفداران و دنبال کنندگان خود با کدهایی پاداش دهند که می توانند از آنها برای خرید محصولات، دریافت تخفیف یا دسترسی به محتوای انحصاری استفاده کنند. این یک زمان هیجان انگیز برای کسانی است که در صنعت خلاق کار می کنند. این به شما این قدرت را می دهد که ایده های خود را به روشی کاملاً جدید خلق کرده و کسب درآمد کنید.

چرا تمرکززدایی راه آینده است؟

شبکه های غیرمتمرکز مزایای متعددی نسبت به مدل های متمرکز دارند. با توزیع کنترل کاربر و داده ها، آنها امنیت، حریم خصوصی و استقلال بهتری را فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها در برابر حملات یا سایر اختلالات انعطاف پذیرتر هستند.

هنگامی که صحبت از توانایی سازندگان برای امرار معاش می شود، پلتفرم های متمرکز به دلیل ماهیت خود، اکثر درآمدی را که سازندگان ایجاد می کنند برای خود نگه می دارند. این بدان معناست که افرادی که در پلتفرم هایی مانند YouTube یا TikTok محتوا تولید می کنند، تنها درصدی از ارزشی را که ایجاد می کنند، دریافت می کنند. به عنوان مثال، 97.5 درصد از کاربران یوتیوب به اندازه کافی از درآمد تبلیغاتی درآمد ندارند که حتی به خط فقر در ایالات متحده برسند. این شامل کسانی می شود که حداقل 20000 بازدید در روز دریافت می کنند!

YouTube Analytics

به همین دلیل است که اغلب می‌توانید یوتیوب‌رهایی را پیدا کنید که درآمد خود را در چندین کانال، مانند YouTube + TikTok + Patreon + Business Sales و غیره متنوع می‌کنند.

با مدل‌های غیرمتمرکز، سازنده درآمد حاصل از محتوای آنها را دریافت می‌کند. اساساً واسطه را قطع می کند. مطمئناً امکان دریافت پاداش عادلانه برای زحمات آنها یکی از بزرگترین جاذبه های اقتصاد خلاق است.

اقتصاد خلاق در اعداد

اقتصاد خلاق به سرعت در حال رشد است. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که Patreon ماهانه 25 میلیون دلار به کاربران خود پرداخت می کند. و بیش از 300000 استریمری وجود دارد که به وضعیت شریک یا وابسته در توییچ رسیده اند.

آمار Patreon

سرمایه گذاران نیز به سمت مدل های غیرمتمرکز حرکت می کنند. به گفته Statista، استفاده از محصولات و سیستم های مالی غیرمتمرکز در مناطق در حال توسعه در حال افزایش است که نشان دهنده پذیرش گسترده تر ارزهای دیجیتال به عنوان یک گزینه قانونی است.

به طور خلاصه، اقتصاد خلاق در راه تبدیل شدن به یک نیروی بزرگ جهانی است. و با پیوستن سازندگان بیشتر و بیشتر، به نظر می‌رسد که Web3 نقش مهمی در انتقال بازی می‌کند. با وعده عدم تمرکز و خودمختاری، درک دلیل آن سخت نیست.

چگونه بخشی از اقتصاد خلاق شویم

اگر علاقه مند به پیوستن به اقتصاد سازندگان و رویکرد Web3 برای کسب درآمد هستید، چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع انجام دهید.

1. قرار است چه چیزی ایجاد کنید؟

چه چیزی در اقتصاد خلاق ایجاد می کنید؟
منبع تصویر: Nubelson Fernandes/Unsplash

ابتدا نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید انتخاب کنید. آیا بیشتر روی ویدیو، صوتی، محتوای نوشتاری یا چیز دیگری تمرکز می کنید؟ به چه موضوعاتی علاقه دارید؟ چه مهارت هایی را روی میز می آورید؟ این مسیری را که در حرفه خلاقانه خود انتخاب می کنید تعیین می کند.

هنگامی که ایده ای از نوع محتوایی که می خواهید پیدا کنید دارید، گام بعدی این است که یک استراتژی برای ارائه آن ایجاد کنید.

2. پلتفرم های خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد، باید در مورد انواع پلتفرم هایی که می خواهید استفاده کنید فکر کنید. آیا قصد دارید روی اجرای یک خبرنامه پولی در Substack تمرکز کنید؟ آیا قصد دارید ویدیوهایی برای ارائه از طریق سرویسی مانند Patreon ایجاد کنید؟ یا شاید با راه‌اندازی یک سبک نماد جامعه مانند Bonfire از کسب و کار خود درآمد کسب کنید؟ گزینه های سنتی مانند یوتیوب یا اینستاگرام نیز کاملاً معتبر هستند.

صفحه نخست

نکته مهم در مورد اقتصاد سازندگان این است که می توانید بر روی چندین پلتفرم اجرا کنید. این ایده خوبی است که یک توری پهن بیندازید. آزمایش کنید تا ببینید چه نوع محتوایی در هر پلتفرم بهتر عمل می کند. سپس، همانطور که می روید، مطابق با آن تنظیم کنید.

3. شروع به ساختن مخاطب کنید

سپس، زمان شروع به تولید محتوا است. دست به کار شوید و محتوای باکیفیتی تولید کنید که مخاطبان شما از تعامل با آن خوشحال شوند. فراموش نکنید که کسب و کار خود را نیز تبلیغ کنید – با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید، از تاکتیک های سئو استفاده کنید و در صورت امکان در رسانه های اجتماعی حضور پیدا کنید.

نمونه تبلیغ سازنده محتوا

هدف همه اینها کمک به شما برای ایجاد مخاطب برای کسب و کارتان است.

4. از محتوای خود کسب درآمد کنید

هنگامی که 1000 طرفدار واقعی جمع کردید، می توانید شروع به کسب درآمد از محتوای خود کنید. به طور معمول، این ممکن است شامل استفاده از تبلیغات، حمایت مالی، دسترسی به محتوای انحصاری در ازای پرداخت هزینه یا فروش کالا باشد. Web3 همچنین راه های بیشتری برای کسب درآمد از محتوای شما ارائه می دهد:

  • کدهای انجمن: توکن های انجمن دارایی های دیجیتالی هستند که به کاربران برای عضویت در یک جامعه خاص پاداش می دهند. با استفاده از آنها، کاربران می توانند پاداش دریافت کنند و اقلام خریداری کنند. یک سرویس محبوب برای این CrowdPad است.
  • تامین مالی جمعی: تامین مالی جمعی یک راه عالی برای جمع آوری پول برای یک پروژه یا ایده است. کاربران پلتفرم هایی مانند Kickstarter و Indiegogo می توانند برای حمایت از کسب و کار شما و دریافت محتوا و محصولات انحصاری پول اهدا کنند. پلتفرم تغییر می کند، اما فرض کلی پلت فرم با اصول Web3 مطابقت دارد.
  • معاملات کوچک: تراکنش‌های خرد، پرداخت‌های کوچکی هستند که کاربران در ازای دسترسی به محتوا انجام می‌دهند. این یک روش واقعاً رایج است، به عنوان مثال، در بازی های ویدیویی. برای سازندگان، این ممکن است شامل هزینه از کاربران برای تماشای یک ویدیو، گوش دادن به پادکست یا دسترسی به محتوای انحصاری در وب سایت شما باشد.
  • بازارهای NFT: بازارهای NFT راه دیگری برای کسب درآمد از کارهای خلاقانه شما هستند. در این سایت ها، کاربران می توانند توکن های دیجیتالی را خریداری کنند که نشان دهنده اقلام فیزیکی یا مجازی است. این می تواند شامل آثار هنری، کلکسیون های دیجیتال، موسیقی یا حتی آیتم های بازی باشد. در آینده، فناوری بلاک چین ممکن است به سازندگان اجازه دهد حتی زمانی که آثارشان فروخته می‌شود، حق امتیاز دریافت کنند.

5. خالق به عنوان یک تجارت

ایجاد کسب و کار در اقتصاد خلاق

گام نهایی برای پیوستن واقعی به اقتصاد خلاق این است که خود را به یک تجارت تبدیل کنید. اهدافی را برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنید. پیشرفت خود را دنبال کنید و از تجزیه و تحلیل برای بهبود استراتژی خود استفاده کنید.

خوشبختانه، تعداد فزاینده‌ای از ابزارهای سازگار با Web3 وجود دارد که ایجاد محتوا و مدیریت جنبه تجاری کارها را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. بیایید نگاهی به چند دسته از ابزارها و گزینه های موجود در آنها بیندازیم.

مدیریت پرداخت ها

وقتی نوبت به مدیریت پرداخت‌ها می‌رسد، مطمئناً می‌توانید از خدماتی مانند PayPal یا Stripe استفاده کنید. با این حال، آنها بخشی از درآمد شما را برای تفریح ​​می گیرند. این ممکن است در این زمان برای شما بهترین باشد، به خصوص زمانی که تازه شروع به کار کرده اید. با این حال، انتخاب رو به رشدی از راه حل های پرداخت مبتنی بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد که عالی عمل می کنند:

  • Juno: Juno یک راه حل پرداخت سازگار با Web3 است که پذیرش پرداخت با ارزهای دیجیتال را برای هر کسی آسان می کند.
  • Earnr: Earnr یک پلت فرم انقلابی منطبق با Web3 است که فرآیند پرداخت با ارزهای دیجیتال، از جمله توکن های ERC20، NFT و استیبل کوین ها را ساده می کند.
  • Karat: Karat منبع باز است و پرداخت ها را با استفاده از اتریوم تسهیل می کند.

ایجاد محتوا

فرآیند تولید محتوا به طور فزاینده ای غیرمتمرکز می شود و پلتفرم هایی مانند این تلاش را آسان تر می کنند:

  • پروتکل بازگشایی: آنلاک پروتکل یک پلتفرم پیشرو سازگار با Web3 است که به سازندگان امکان می دهد از محتوای خود در یک محیط امن و غیرمتمرکز درآمد کسب کنند.
  • Dapper Labs: این پلتفرم امکان ایجاد و مدیریت هلدینگ های دیجیتال را فراهم می کند.
  • SuperRare: از این سایت برای نمایش و کسب درآمد از آثار هنری خود با NFT استفاده کنید.

البته می توانید از ابزارهای دیگری مانند Canva برای ایجاد گرافیک و دارایی برای کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید.

کسب درآمد از موسیقی

همچنین می‌توانید مستقیماً از تلاش‌های توزیع موسیقی خود کسب درآمد کنید:

  • Audius: Audius یک پلتفرم سازگار با Web3 برای نوازندگان است تا موسیقی خود را به اشتراک بگذارند و درآمد کسب کنند.
  • Pianity: از این سرویس برای پخش موسیقی و کسب درآمد استفاده کنید.
  • Sonomo: Sonomo از پخش موسیقی و NFT نیز پشتیبانی می کند.

فهرست کردن موسیقی خود در سایر پلتفرم های متمرکز هنوز هم راه خوبی برای جلب توجه به کار شما است. شما فقط ممکن است از آنها درآمد زیادی کسب نکنید. به Spotify، Amazon Music و غیره فکر کنید.

مدیریت کسب و کار

راه اندازی کسب و کار شما، از تولید محتوا گرفته تا پیگیری پرداخت ها، می تواند کاری دلهره آور باشد. خوشبختانه، تعداد فزاینده‌ای از ابزارهای سازگار با Web3 در دسترس هستند که آن را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کنند.

  • Popchew: Popchew به شما امکان می دهد عملیات تجاری خود را مدیریت کنید، از جمله صورتحساب، پرداخت ها و روابط با مشتری.
  • پترا: این پلتفرم برای ردیابی و مدیریت تمام بخش های کسب و کار شما ایده آل است.
  • uDroppy: با این سیستم راحت، عملیات تجارت دیجیتال، از موجودی تا پرداخت را مدیریت کنید.

ساخت جوامع

Web3 همچنین می‌تواند ایجاد یک انجمن (پرداختی) پیرامون محتوای شما را آسان‌تر کند:

  • Moment House: Moment House یک پلتفرم سازگار با Web3 برای پادکست‌ها و سازندگان است که می‌توانند انجمن‌ها را ایجاد کنند، رویدادها را تبلیغ کنند و از محتوای خود کسب درآمد کنند.
  • بومرنگ: یکی دیگر از خدمات برای ایجاد جامعه و تعامل با فالوورهای شما.
  • Talkbase: این یک پلت فرم ایده آل برای پخش کننده های زنده و سایر سازندگان محتوا است.

وظایف طراحی

این پلتفرم‌ها و خدمات طراحی را غیرمتمرکز کرده و راه‌های بیشتری برای همکاری فراهم می‌کنند:

  • Fable: هدف Fable مدیریت وظایف طراحی، از ایجاد دارایی تا همکاری است.
  • snappa: شما می توانید از این سرویس برای ایجاد و ویرایش سریع و آسان گرافیک استفاده کنید.
  • سازنده: شما می توانید از این پلتفرم برای ایجاد، ویرایش و به اشتراک گذاری دارایی های بصری استفاده کنید.

نظرات نهایی در مورد اقتصاد خلاق

Creator Economy یک راه مهیج و توانمند برای افراد خلاق است تا از طریق ایده های خود به صورت آنلاین امرار معاش کنند. در حالی که گزینه های این مورد برای مدتی وجود داشته است، پیشرفت های آینده به دنبال آسان تر کردن و سودآوری بیشتر برای افراد هستند.

با استراتژی درست می توانید از این روند بهره ببرید و اشتیاق خود را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید. تعداد فزاینده ای از ابزارها به دنبال کمک به شما در تلاش های شما هستند. حالا که می دانید آنها چه هستند، منتظر چه هستید؟ بیرون بروید و شروع به ایجاد کنید!

آیا به سمت وب 3 و تولید محتوای غیرمتمرکز حرکت می کنید؟ آیا پلتفرم هایی وجود دارد که به طور خاص شما را هیجان زده کند؟ با خیال راحت نظرات خود را در زیر به اشتراک بگذارید!


– ارائه و ترجمه توسط تیم wordpress-templates.ir

سفارش طراحی سایت به وی تی!