برای آینده ای بدون کوکی آماده شوید


اگر در جریان آخرین اخبار بازاریابی آنلاین بوده اید، ممکن است شنیده باشید که آینده بدون کوکی در پیش است. به طور خاص، مرگ کوکی‌های شخص ثالث چیزی است که روش تجارت ما در اینترنت را تغییر می‌دهد.

در حالی که این حرکت بیشتر بر تبلیغ کنندگان آنلاین تأثیر می گذارد، طبیعی است که تعجب کنید که برای سایت وردپرس شما نیز چه معنایی دارد. به طور خاص، چگونه می توانید از مزایای وب سایت خود برای سازگاری بهتر با این تغییرات استفاده کنید؟

این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد آینده آینده بدون کوکی بدانید را پوشش می دهد. دقیقاً معنی این را بیابید و سه راه اصلی (با امتیاز!) در مورد چگونگی آماده شدن برای آن را بیابید.

هر آنچه که باید در مورد مرگ کوکی های شخص ثالث بدانید

Cookie Monster طرفدار مرگ کوکی شخص ثالث نیست

قبل از صحبت در مورد اینکه دنیای آنلاین بدون کوکی های شخص ثالث چگونه خواهد بود، اجازه دهید برخی از اصول اولیه را توضیح دهیم.

کوکی اینترنتی چیست؟

به زبان ساده، کوکی ها قطعات کوچکی از اطلاعات هستند که توسط یک وب سرور در طول جلسه مرور کاربر ذخیره می شوند. این می تواند داده های ساده ای مانند آنچه به سبد خرید خود اضافه کرده اید یا چیزهای پیچیده تری مانند الگوهای مرور و تنظیمات برگزیده شما باشد.

بسته به وب سایتی که این اطلاعات را جمع آوری می کند، کوکی ها دو نوع هستند:

  • کوکی های طرف اول: اینها کوکی هایی هستند که توسط همان وب سایتی که شما در آن هستید نگهداری می شود. در صورت تمایل می توان از آنها برای مواردی مانند نگه داشتن سایت در حالت تاریک استفاده کرد.
  • کوکی های شخص ثالث: اینها کوکی هایی هستند که توسط وب سایتی متفاوت از وب سایتی که در حال حاضر در حال مرور آن هستید نگهداری می شود. یکی از نمونه‌های این کوکی‌ها، داده‌هایی است که هنگام پخش یک ویدیوی جاسازی شده در یک وب‌سایت توسط سرور YouTube ذخیره می‌شود.

در طول سال ها، کوکی های شخص ثالث به بخش مهمی از اینترنت تبدیل شده اند. این به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا داده‌های مرتبط را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود دریافت کنند. وقتی وب‌سایت‌ها تبلیغاتی را برای محصولاتی که قبلاً مشاهده کرده‌اید یا محتوای تصادفی مرتبط را نمایش می‌دهند، اغلب آنها را در عمل مشاهده می‌کنید.

نمونه هایی از تبلیغات AdSense

افزایش نگرانی های حفظ حریم خصوصی منجر به تغییرات می شود

با گذشت زمان، بسیاری در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی با کوکی های شخص ثالث ابراز نگرانی کرده اند. در واقع، مقرراتی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا برای نظارت بر چنین نگرانی هایی پدید آمده است. مسئولیت حفظ حریم خصوصی صاحبان وب سایت نیز به همین دلایل افزایش یافته است.

با افزایش نگرانی های کاربران، مراحل کنترل کوکی های شخص ثالث نیز انجام می شود. به عنوان مثال، مرورگرهایی مانند Brave فایرفاکس مدتی است که کوکی های شخص ثالث را مسدود کرده است. اپل همچنین با به‌روزرسانی‌های ITP خودش و همچنین مسدود کردن کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر سافاری خود گام‌هایی در این راستا برداشته است.

با کمال تعجب، جنبش بدون کوکی در سال 2020 با مشارکت گوگل آغاز شد. این غول فناوری ابتکار خود را برای از بین بردن کوکی های شخص ثالث در کروم با اعلام Privacy Sandbox Initiative اعلام کرد.

صفحه اصلی حفاظت از حریم خصوصی

در حالی که تاخیرهایی وجود داشته است (اطلاعات بیشتر در مورد آن در زیر)، این شرکت امسال اعلام کرد که قصد دارد تا سه ماهه سوم سال 2024 هیچ کوکی کاملی نداشته باشد.

3 روش برای آماده سازی سایت وردپرس خود برای آینده ای بدون کوکی

نگاه دقیق‌تر به همه این پیشرفت‌ها یک چیز را کاملاً روشن می‌کند: مرگ کوکی‌های شخص ثالث زودتر از این اتفاق می‌افتد.

خلاص شدن از شر آنها یک تغییر بسیار مهم در چشم انداز دیجیتال است. صاحبان مشاغل و بازاریابان باید فعال باشند تا بتوانند با آن سازگار شوند.

1. از کوکی های ماندگار نهایت استفاده را ببرید

از دست دادن کوکی های شخص ثالث به این معنی است که انتقال طبیعی داده های شخص اول وجود خواهد داشت. این داده هایی است که شما مستقیماً از طریق ردیابی و تجزیه و تحلیل کاربر از مخاطبان هدف خود جمع آوری می کنید.

یک نظرسنجی در سال 2021 توسط مرکل، رهبر CXM، نشان داد که 88 درصد از پاسخ دهندگان قبلاً روی این موضوع تمرکز کرده بودند. برندها آماده می شوند تا جمع آوری داده های شخص اول را در اولویت قرار دهند تا برای آینده ای بدون کوکی های شخص ثالث آماده شوند.

با این کار، تمرکز روی کوکی‌های شخص اول است. مانند کوکی های شخص ثالث، این کوکی ها نیز داده های کاربر را ردیابی می کنند. با این حال، تفاوت اصلی این است که این فقط در وب سایتی که کاربر در حال مرور آن است اتفاق می افتد. اطلاعات کاربر توسط وب سایت شخص ثالث پردازش نمی شود.

جلسه در مقابل کوکی‌های ماندگار

دو نوع کوکی شخص اول وجود دارد: کوکی های جلسه و کوکی های دائمی.

همانطور که از نام آن پیداست، کوکی‌های جلسه فقط تا پایان جلسه مرور شما باقی می‌مانند. آنها تنظیمات کاربر را در طول بازدید به خاطر می آورند و لحظه پایان جلسه را پاک می کنند.

از سوی دیگر، کوکی‌های پایدار همان چیزی است که می‌توانید برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های حیاتی شخص اول استفاده کنید. این کوکی‌ها اطلاعات استفاده، اولویت‌های مرور، الگوهای رفتاری و موارد دیگر را دنبال می‌کنند. آنها روی هارد دیسک کاربر قرار دارند و فقط در تاریخ انقضا ناپدید می شوند.

کوکی‌های دائمی می‌توانند اطلاعات مهمی را در مورد جمعیتی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند نشان دهند. همه این داده ها می توانند برای شخصی سازی هدف گذاری و تجربه کاربری بسیار مفید باشند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که ماهیت حساس این اطلاعات رضایت کاربر را بسیار مهم می کند. شما باید رضایت صریح و آگاهانه کاربر را دریافت کنید تا توسط کوکی‌های دائمی ردیابی شوید.

شما همچنین می توانید از یک فایل استفاده کنید پلت فرم داده های مشتری (CDP) برای مدیریت تمام این اطلاعات.

CDP به شما این امکان را می دهد که داده های خود را با جمع آوری همه آنها در یک مکان ساده کنید و به شما در ایجاد یک پایگاه داده پایدار و یکپارچه کمک کنید. همچنین به بسیاری از راه حل های نرم افزاری دیگر متصل می شود تا داده ها قابل حمل باشند. به این ترتیب می توانید بیشترین بهره را از آن ببرید.

برخی از نمونه‌های برنامه‌های CDP که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از Segment، Listrak، و BloomReach.

2. شروع به جمع آوری داده های صفر کنید

راه دیگر برای آماده سازی خود برای آینده ای بدون کوکی، ایجاد یک پایگاه داده بدون حزب است. داده‌های شخص صفر اطلاعاتی هستند که کاربر مستقیماً با قصد اشتراک‌گذاری ارائه می‌کند. این می تواند به صورت لیست ایمیل، پاسخ های نظرسنجی، فرم های بازخورد یا موارد دیگر باشد. این نه تنها به جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث کمک می‌کند، بلکه راهی عالی برای ارتقای بازی جمع‌آوری داده‌های شما نیز خواهد بود.

بزرگترین مزیت داده های صفر پایان دقت و شخصی سازی است. از آنجایی که کاربران مستقیماً آن را با شما به اشتراک می گذارند، دقیق تر است و منجر به هدف گیری بهتر می شود. یکی از ساده ترین راه ها برای شروع جمع آوری آنها از طریق سایت وردپرسی خود استفاده از فرم های ثبت نام ایمیل است.

نمونه ای از انتخاب ایمیل

3. وب سایت خود را به Google Analytics تغییر دهید

یکی از برنامه‌هایی که آینده بدون کوکی‌ها روی آن تأثیر قابل توجهی دارد Google Analytics است. سرویس تجزیه و تحلیل وب به دلیل استفاده از کوکی های شخص اول برای ردیابی داده های وب سایت به طور گسترده ای شناخته شده است. با این حال، چیزی که بسیاری فراموش می‌کنند این است که از کوکی‌های شخص ثالث نیز استفاده می‌کند، عمدتاً برای خراش دادن داده‌های ارجاع از اینترنت برای مقایسه.

از آنجایی که گوگل هیچ کوکی نمی بیند، Google Analytics نیز به تغییرات زیادی نیاز دارد. به همین دلیل است که غول فناوری Google Analytics 4 (GA4) را در اکتبر 2020 راه اندازی کرد.

آموزش google analytics 4

GA4 با نسخه های قبلی گوگل آنالیتیکس که مجموعا Universal Analytics نامیده می شوند فاصله زیادی دارد. کوکی‌های شخص ثالث را حذف می‌کند و از شناسه‌های کاربر برای ارائه داده‌های بین پلتفرمی درباره بازدیدکنندگان استفاده می‌کند.

Google قصد دارد تا 1 ژوئیه 2023 Universal Analytics را تعطیل کند. صاحبان وب‌سایت‌هایی که تا آن زمان به GA4 تغییر نخواهند داد، پس از وقوع این اتفاق، خطر از دست دادن تمام داده‌های تاریخی خود را دارند.

نحوه تغییر به ردیابی دوگانه

برای آماده سازی خود، بهترین راه حل این است که ردیابی دوگانه را راه اندازی کنید. این انتقال به GA4 را بسیار روان‌تر می‌کند، تمام داده‌های شما را حفظ می‌کند و به شما زمان می‌دهد تا همه ویژگی‌های جدید را درک کنید.

در اینجا نحوه دستیابی به آن آورده شده است:

google analytics 4 را تنظیم کنید تا برای آینده بدون کوکی آماده شوید
  1. وارد حساب Google Analytics خود شوید
  2. کلیک Administrator > GA4 Setup Assistant > Getting Started
  3. یک ویژگی جدید GA4 با انتقال تمام داده های وب سایت شما به حساب شما اضافه می شود
  4. برای تنظیم GA4، روی ضربه بزنید وب سایت GA4 خود را بررسی کنید > برچسب ها را نصب کنید
  5. اکنون GA4 شما در زیر ظاهر می شود جریان های داده

برای تکمیل تنظیمات GA4 وب سایت وردپرسی خود، ممکن است لازم باشد کد رهگیری را به صورت دستی جایگذاری کنید. برای این کار، روی ویژگی GA4 خود کلیک کنید، به Tagging Help بروید و کلیک کنید تگ جهانی سایت (gtag.js) زیر یک برچسب جدید در صفحه اضافه کنید.

نماد تگ سایت جهانی در گزینه های google analytics 4

برو به ظاهر > ویرایشگر > عنوان موضوع و این تگ را در سایت وردپرس خود قرار دهید header.php فایل در حال باز شدن <head> کارت لوگو در عوض، از یک کلاینت FTP و ویرایشگر کد استفاده کنید.

برای راهنمای عمیق تر در مورد Google Analytics 4، در اینجا یک پست وبلاگ وجود دارد که تمام ویژگی های جدید و نحوه استفاده حداکثری از آنها را پوشش می دهد.

چه چیزی جایگزین کوکی ها می شود؟ مقدمه ای بر تم API

مراحل بالا برای استفاده حداکثری از سایت وردپرس خود در یک منظره دیجیتالی که کوکی ندارد عالی است. با این حال، هنوز چیزهای بیشتری برای آماده شدن وجود دارد. به ویژه، سیستمی که برای جایگزینی کوکی های شخص ثالث پس از حذف به موقع آنها آماده می شود.

Google در حال کار بر روی بسیاری از به روز رسانی ها – مانند FLOC و حالا تم های API– از آنجایی که تصمیم گرفتم آن را نپزم. بنابراین، در بخش پایانی این پست، بیایید به آن دسته از ابتکاراتی که شبیه به آن هستند، برویم.

درک FLOC

گوگل یادگیری یکپارچه برای گروه ها (FLoC) این اولین تلاش غول فناوری برای جایگزینی کوکی های شخص ثالث بود. این یک روش ردیابی وب بود که برای بهبود ویژگی‌های حریم خصوصی کروم ایجاد شد.

این روش داده‌ها را با گروه‌بندی افراد به «گروه‌ها» بر اساس الگوها و فعالیت‌های مرور مشابه دنبال می‌کرد. با FLOC، هدف استفاده از این داده ها برای اهداف تبلیغات آنلاین بود.

با این حال، در عرض یک ماه پس از انتشار در مارس 2021، تقریباً تمام مرورگرهای اصلی FLoC را رد کردند. سازمان های غیردولتی حقوق دیجیتال مانند بنیاد مرز الکترونیکی من حتی آن را تهدید می دانستم. پس از آن، وردپرس نیز یکی از پلتفرم هایی بود که او به عنوان یک نگرانی امنیتی با آن برخورد کرد.

به API تم ها بروید

با این واکنش منفی همه مرورگرهای اصلی به FLoC، گوگل به سرعت از آن نسخه پشتیبان تهیه کرد و به زودی یک جایگزین جدید ارائه کرد – تم های API.

این با ردیابی محبوب ترین موضوعاتی که بر اساس فعالیت مرور شما جستجو می کنید کار می کند. داده های آن هر سه هفته یکبار به روز می شود تا به تبلیغ کنندگان آنلاین در هدف گذاری کمک کند.

آزمایش‌های API در آوریل 2022 آغاز شد، اگرچه مرورگرهایی مانند Brave قبلاً نگرانی‌هایی را ابراز کرده بودند – آن را FLoC تغییر نام داده بودند. با این حال، علی‌رغم واکنش‌های منفی، گوگل به این ابتکار ادامه می‌دهد.

در حالی که وردپرس هنوز موضع خود را در مورد Topics API مشخص نکرده است، احتمال زیادی وجود دارد که CMS نیز آن را رد کند. در حالی که هیچ چیز رسمی اعلام نشده است، در واقع افزونه ای به نام Disable Topics API وجود دارد که به شما امکان می دهد از آن انصراف دهید.

آینده ای بدون کوکی های شخص ثالثس

در نگاه اول، به نظر می رسد که مرگ کوکی شخص ثالث تنها بر تبلیغ کنندگان آنلاین تأثیر می گذارد. با این حال، یک نگاه دقیق تر نشان می دهد که این تغییر می تواند تأثیر طولانی مدتی بر هدف سایت وردپرس شما داشته باشد. در غیاب کوکی های شخص ثالث، وب سایت شما در مرکز تلاش های بازاریابی شما قرار دارد.

با استفاده از کوکی‌های مداوم، جمع‌آوری داده‌های شخص اول و رفتن به Google Analytics 4، آماده خواهید بود. همین حالا یک شروع کنید تا انتقال شما به آینده ای بدون کوکی راحت تر باشد.

به نظر شما چگونه وب سایت شما تحت تأثیر حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث قرار خواهد گرفتس? ما دوست داریم نظرات شما را در نظرات زیر بشنویم!


– ارائه و ترجمه توسط تیم wordpress-templates.ir

سفارش طراحی سایت به وی تی!